A Lego Mindstorms EV3 robotcsalád méltán a legelterjedtebb az oktatási területen. Az alapcsomagon túl számtalan kiegészítővel lehet bővíteni, a teljes készlet szenzorokat, motorokat, az átépítéshez szükséges LEGO elemeket tartalmazza. A szenzorok és motorok az ún. „okoskocka agy”-hoz, az intelligens vezérlőegységéhez kapcsolódnak, amely egy Linux alapú mikrokontroller.

A témakörben az alapoktól indulunk el, ami a robotika alapfogalmainak megismerését jelenti, valamint az egyes szerelési funkciók elsajátítását. A robotok első „megmozgatására” minden esetben először a tabletek segítségével történő irányítást kell választani, amely nem több persze egy távirányítós kisautó vezetésénél, azonban a mozgások fajtái és stílusai megismerhetők.

A programozás szakaszban mozgásra és szenzorok használatára térünk ki lényegesen. A megírt programokkal összetett mozgásokat végzünk, a szenzorok bekapcsolásaival pedig további funkciókkal látjuk el, pld. mozgás közben kikerüli az akadályokat, megfelelő távolságból érzékeli a tárgyakat és lelassít, stb.

A programozás megismerésével több tanulási területen érhetünk el eredményt:

  • problémamegoldás
  • logikus gondolkodás, algoritmusok megismerése
  • kreativitás
  • csapatmunka, együttműködés

A programok megírásához a blokk-programozási nyelvet használja a LEGO a kisebb korosztályoknál, azonban a haladó csoportok az EV3 platformot Java nyelven is programozhatják már.

Célcsoport:
Általános iskolások, 5-8. osztályos korosztály

Módszer:
Az óra csapatmunkára épül: megbeszélünk egy megoldandó feladatot, majd kitérünk arra, hogy milyen hardver eszközökkel, kiegészítőkkel lehet ezt megoldani. Ezután megbeszéljük a program elemeit és speciális működéseit. A gyerekek jellemzően 2 fős csoportokban végzik el a munkát és a kijelölt „teszt zónában” vizsgálják meg, hogy megfelelően működik-e.

A végeredmény (akár többszöri átalakítással, a program javításával) egy kész munka, amelyben a megfelelően összeépített robot a megbeszélt feladatot végzi el.

Eszköz:
8 szett Mindstorm EV3