A 3D nyomtatás és szkennelés alkalmazása főképp a matematikai, digitális, programozási, természettudományos és technikai kompetenciákat képes fejleszteni. A 3D tervezés elsajátítása, illetve a modellek kézbevétele jelentősen hozzájárulhatnak a térlátás, az irányok és anyagok kezelésének, a kreativitás, a művészeti készségek és a finommotoros koordináció fejlesztéséhez.

Az elkövetkező években jelentősen átalakult és folyamatosan alakul a gyártás, valamint a technológia világa, így ezzel együtt az oktatásé is.

A 3D nyomtatás lehetőségei szélesek: szemléltető eszközök készülhetnek a szakórákra (pld.: matematika órákra különféle alakzatok, történelem és földrajz órára makettek, szobrok, technika és műszaki órákra alkatrészek), használati tárgyakat tervezhetünk és nyomtathatunk ki, ezzel pld. törött alkatrészeket tudunk pótolni, és nem utolsó sorban a grafikus CAD tervező alkalmazásokat megismerve egy átfogó tudást szereznek a területen, a kódolva tervezéssel pedig programozási ismeretekre tesznek szert.

Ennek megfelelően 2 különálló területen tervezünk (és természetesen folyamatosan nyomtatunk is mindkettő eredményeiből): grafikus felületeket felhasználva az egér és billentyű kódokat felhasználva készítjük el a terveket jellemzően Tinkercad alkalmazásban kezdve és a Google Sketchup felületen folytatva.

Ezt követően megismerkedünk a blokk kódolás 3D-ben történő felhasználásával, erre a BlocksCAD felületet használjuk.

Végezetül ezt egészítjük ki a szöveges kódolással, amire az OpenSCAD ingyenes programot használjuk. Érdekessége, hogy átjárás van a BlocksCAD felület és az OpenSCAD között.

Célcsoport:
Általános iskolások, 5- 12. osztályos korosztály

Módszer:
Az óra több részre bontható, az elején röviden megbeszéljük a 3D modellezés és nyomtatás alapjait, bár jellemzően nagyon sokan ismerik már ezt a technológiát. Az ezt követő részben alapvető tervezési feladatokat végzünk a megfelelő sorrendben, minden tervező felületből ízelítőt kapunk ezzel – és mindenki kiválaszthatja a későbbiekre, melyik válik a kedvencévé J Az óra közben a nyomtatók mennek folyamatosan, ugyanis a nyomtatási folyamat jelenleg még lassú művelet, így jellemzően nem maradna idő a helyben megtervezett alakzatok kinyomtatására is.

Eszköz:
3D nyomtató (craftbot 1 és 2), filament (többféle színben), laptopok, projektor